Saturday 28 May 2011

My first WAT

Believer, incenses and flowers
at the feet of the Buddha
at Wat Indrawiharn
It was a special day today! Not a holiday, but somehow a special day that involved Buddha, family reunion and yellow tuk tuk. No matter how many times I have asked why and how, I didn't get what it was. What was way too clear is that yellow tuk tuk where going to take people all around for a fixed price of 10 THB, about 25 cents. What better solution than speeding through the city with a cheap, colourful and local tuk tuk? Better than a standard taxi, better than a bus for the tuk tuk driver is also a sort of guide, and definitely better than walking since Bangkok is such a huge place! And this is how I've been to lots of Wat today.

The Wat is a temple or monastery temple, typical of Thailand but also Cambodia and Laos. They seem to have many roles, but the ones I have seen so far are all of religious use. Temples are an oasis of tranquillity and peace for the senses in a chaotic, noisy and crowded place such as Bangkok. The contrast couldn't be clearer: the noise of the city vs the calmness of the temples, the smog and dust vs the sweet aroma of incenses and flowers, the dirt of the streets vs the spotless neatness of the temples, the insistence of sellers and tuk tuk drivers vs the few words of the monks, the casual heap of colours around vs the studied harmony of the temples' colours between golden buddha's, precious stones and marbles, the hot in the city vs the freshness of the temple, and finally the hectic pace of the traffic vs the simple grace of those who pray. And I can't help wondering whether it is thanks to the Buddha that here, despite everything, people are so favourably willing...
*** *** ***

Ghirlande/Flowers' garlands
at Wat Benchamabophit
Oggi era un giorno speciale! Non di vacanza, ma un giorno speciale che in qualche modo aveva a che fare con Budda, riunioni familiari e tuk tuk gialli. Nonostante tutte le volte che abbia chiesto come e perché non c'é stato modo di capire di cosa si  trattasse. Quello che era chiaro chiarissimo é che i tuk tuk gialli avrebbero portato la gente in giro per un prezzo fisso di 10 THB, circa 25 centesimi. E quale miglior modo di sfrecciare per la città se non con un tuk tuk economico, colorato e locale? Meglio del tipico taxi, meglio di un bus dato che l'autista di tuk tuk é anche una sorta di guida, e sicuramente meglio che camminare dato che Bangkok é enorme! E questo é come oggi sono stata a tanti Wat. 

Il Wat é un templio o complesso di templi, tipico della Tailandia ma anche del Laos e della Cambogia. A quanto pare hanno funzioni diverse, ma quelli visti fin ora sono tutti di uso religioso. I templi sono una vera oasi di tranquillità e di pace per i sensi in un posto così caotico, rumoroso ed affollato come Bangkok. Il contrasto non potrebbe che essere più evidente: il rumore della città contro la calma dei templi, lo smog e la polvere contro la dolce fragranza di incensi e ghirlande di fiori, lo sporco delle strade contro l'immacolata pulizia dei templi, l'insistenza di venditori e autisti di tuk tuk contro le poche essenziali parole dei monaci, il casuale ammucchio di colori contro la studiata armonia dei colori del tempio tra Budda d'oro, marmi e pietre preziose, il caldo umido della città contro la freschezza all'interno di un tempio e, infine, il ritmo febbrile del traffico contro la compostezza di chi prega. E non posso che chiedermi, tra me e me, se non sia grazie al Buddha che qui, nonostante tutto, la gente sia così ben disposta d'animo...

4 comments:

  1. I Wat spesso ti (mi!) salvano, punti di riferimento che tutti i tuk tuk drivers conoscono, chissa' se anche a BKK gli autisti ti fanno impazzire, ti dicono che conoscono la destinazione e poi girano per ore..?

    ReplyDelete
  2. As Thich Nhat Hanh said:

    Sitting, smiling, looking at things and really see
    them that's the foundation of peace.

    The mystic will marvel ...

    ReplyDelete
  3. Wise man that Mr Thich Nhat Hanh! Thanks for introducing him to me actually! :)

    ReplyDelete
  4. Ahah, quei tuk tuk! No dai, 3 su 5 mi sa che si salvano! :P

    ReplyDelete

Translate